Spalio pabaiga ir lapkričio pradžia – darbymetis padangų prekeiviams ir montuotojams. Paskutinėmis dienomis prisiminę, kad rytoj jau žiema, vairuotojai skuba pirkti padangų ir jų montuoti ant automobilių. Pateikiame keletą patarimų, padėsiančių išsirinkti geras naudotas padangas.
Renkantis naujas padangas, jų paieška yra paprastesnė – internete galima rasti daugumos parduotuvių kainoraščius, o prie kiekvienos padangos priklijuotas lipdukas, kuriame įvertintos jos savybės: triukšmas, ekonomiškumas ir stabdymas ant šlapios dangos. Renkantis dėvėtas, apie lipdukus bei Europos Sąjungos pagalbą galima tik pasvajoti – reikia pasikliauti savo akimis.
Kokių padangų reikia?
Pagrindinis skirtumas tarp naudotų ir naujų padangų, lemiantis daugumos vairuotojų apsisprendimą, yra kaina. Niekas nepaneigs, kad naujos padangos dauguma atvejų yra tylesnės, ekonomiškesnės, gali būti ilgiau naudojamos ir, svarbiausia, jų sukibimas su kelio danga yra geresnis. Tačiau naujas produktas dažnu atveju kainuoja du tris kartus daugiau už dėvėtą.
Prieš pradedant padangų paiešką, vertėtų apsispręsti, kokių reikia. Pagrindinis dalykas – jų dydis (žr. paveiksliuką kairėje).
Padangų skersmenį coliais (dviženklis skaičius su R priekyje) reikia derinti prie ratlankių, tačiau plotis (pirmas triženklis skaičius – padangos plotis milimetrais) bei aukštis (dviženklis skaičius po „/“ – procentai nuo pločio) taikomi pagal norus bei automobilį. Žiemą visada geriau naudoti siauresnes padangas, o aukštį pasirinkti pagal poreikius. Žemesnio profilio padangos automobilį pavers stabilesniu, jis mažiau „plaukios“ posūkiuose, tačiau aukštesnės padangos leis važiuoti komfortiškiau.
Ne mažiau svarbu nustatyti, ar žiemos sezonui reikalingos dygliuotos padangos. Kiekvienas nesistengiantis savo daikto bet kokia kaina parduoti pardavėjas patvirtins, kad važinėjant tik mieste, dygliuotos padangos nėra reikalingos. Dygliai gali padėti tik važiuojant ledu – žvyrkeliai žiemą paprastai dėl įšalo būna nukloti būtent tokia danga.
Miestų gatvės dažnai valomos ir jose galima sutikti tik sniegą, ant kurio automobilis su nedygliuotomis padangomis valdomas daug geriau.
Verta atsiminti, kad automobilis su dygliuotomis padangomis negalima keliauti užsienyje – jau Lenkijoje pirmas pakeliui pasitaikęs policijos ekipažas sustabdys ir primygtinai pasiūlys grįžti į Lietuvą bei išrašys baudą. Kuriose valstybėse kokios padangos leidžiamos, skaitykite paspaudę čia.
Greičio ar apkrovos indeksas (apie greičio indeksą plačiau skaitykite paspaudę čia, apie apkrovos – čia) renkantis žiemines padangas lengvajam automobiliui nėra tokie aktualūs. Dauguma žieminių padangų turi greičio indeksą, nurodantį, kad 140–150 km/val. greitis važiuojant jomis yra saugus. Vertėtų tik atsiminti mažiausias reikšmes: K, L bei M nurodo atitinkamai 110, 120 ir 130 km/val. maksimalų leistiną greitį. Visos kitos raidės reiškia, kad padangomis saugu važiuoti ir didesniu greičiu.
Pagaminimo metai neretai svarbūs
Pardavėjai neretai bando įbrukti išoriškai gerai atrodančias, tačiau daugiau nei dešimties metų senumo naudotas padangas (padangų amžių galite nustatyti pagal dešinėje esantį paveikslėlį: padangos šone yra raidės DOT, o šalia jų – keturi skaičiai. Pirmi du skaičiai nurodo metų savaitę, o paskutiniai du – pagaminimo metus).
Nuo tokių 99 iš šimto atvejų reikia bėgti kuo toliau. Jeigu jų nusidėvėjimas minimalus, tačiau padanga jau sulaukusi dešimtmečio, jos buvo naudotos tik trumpą laiką ir kelerius metus kažkur stovėjo. Kokios buvo padangų sandėliavimo sąlygos, joks pardavėjas neatskleis, tačiau dauguma atvejų jų guma yra kietesnė už stalą, ant kurio padėtas kompiuteris. Gerų žieminių padangų guma paprastai būna labai minkšta.
Kita situacija perkant naujas padangas – čia 4-5 metų ar dar didesnis amžius nėra kliūtis ir, jei padanga buvo sandėliuojama tinkamai (naujų padangų parduotuvėse jos paprastai būna sandėliuojamos užtikrinant tinkamas sąlygas: temperatūrą, šviesos kiekį ir t.t.), gali būti naudojama. Tačiau renkantis naudotas, didelis amžius dažnai reiškia prastą kokybę.
Kita vertus, gumos būklę geriausia įvertinti paspaudžiant protektorių pirštu – toks testas geriau nei pagaminimo metai nurodo jų būklę.
Pagaminimo metai nurodo ir dar vieną padangos savybę. Gamintojai ne veltui jas pastoviai tobulina ir kone kasmet išleidžia krūvą naujų modelių, tad net ir nauja idealios būklės prieš 6 metus pagaminta padanga yra prastesnė už to paties gamintojo sukurtą prieš metus – technologijos šioje srityje turi didelę įtaką.
Reziumė – 5 patarimai renkantis naudotas žiemines padangas:
- Išsiaiškinkite, kokio dydžio padangų jums reikia ir ar būtinos dygliuotos. Atkreipkite dėmesį į automobilio varomus ratus.
- Prieš važiuodami pas bet kurį pardavėją, interneto skelbimų portaluose patikrinkite, kiek tokios padangos gali kainuoti.
- Apžiūrėdami padangą, atkreipkite dėmesį į jos pagaminimo metus bei protektoriaus būklę (ar likusių dyglių kiekį).
- Nelaukite paskutinės dienos (lapkričio 10 d.), kai ir pasirinkimas bus prastesnis, ir pirkėjų eilės – didesnės. Bet ir neskubėkite – dygliuotų padangų naudojimas iki lapkričio 1 d. yra draudžiamas.
- Turėkite galvoje, kad sukibimas naudotomis padangomis 99 proc. atvejų bus blogesnis nei naujomis.